amarantus

Amarantus ekspandowany – wzbogać swoją codzienną dietę

Amarantus ekspandowany – wzbogać swoją codzienną dietę

Szarłat wyniosły, znany powszechnie jako amarantus to niezwykła roślina, znana od tysięcy lat mieszkańcom Ameryki Północnej oraz Południowej, niektórych regionów Azji i Afryki. Na całym świecie występuje około sześćdziesięciu odmian tego gatunku, lecz jedynie kilka rodzi nasiona zdatne do spożycia. Szarłat nie jest zbożem – jak jasno wskazuje jego klasyfikacja botaniczna, dlatego też, amarantus bardzo często określany jest mianem pseudozboża. Co ciekawe, uprawa szarłatu może mieć nie tylko pozytywny wpływ na dietę człowieka, ale także i na środowisko, ponieważ dojrzała roślina potrafi pochłaniać i neutralizować spore ilości dwutlenku węgla.

Amarantus ekspandowany, czyli źródło dodatkowych składników

Jako roślina, amarantus może być wykorzystywany na wiele sposobów. Mieszkańcy terenów Ameryki Południowej w tradycyjnej kuchni, używali do przygotowywania posiłków zarówno ziarna, jak i liści. Obecnie amarantus wykorzystuje się do wytwarzania bezglutenowej mąki, lekkostrawnych batoników, musli oraz produktów wegańskich. Sprzedawany jest także w formie ekspandowanych ziaren, które pod wpływem prażenia lub poddawania działaniu wysokiego ciśnienia, zwiększyły swoją objętość. Amarantus ekspandowany ma lekko orzechowy posmak, ziarenka są kremowobiałe, bardzo lekkie, delikatnie chrupiące, ale przy tym bardzo sycące. Jako dodatek do owsianek, jogurtów, kefirów, mleka czy jako posypka do sałatek, zup, składnik kotletów warzywnych, placków ziemniaczanych oraz innych dań, uzupełnia je o porcję wartościowego białka, błonnika roślinnego, żelaza oraz cennych witamin. Zaletą, jaką odznacza się amarantus ekspandowany jest to, że nadaje się do spożycia bez konieczności wcześniejszej obróbki termicznej. Zagęszcza potrawy, bez konieczności dodawania do nich mąki. Między surowymi ziarnami, przeznaczonymi na mąkę, a ziarnem ekspandowanym jest kilka różnic, mianowicie te pierwsze uznawane są za bardziej wartościowe pod kątem składników odżywczych. Amarantus ekspandowany ma także wyższy indeks glikemiczny, niż nieprzetworzone ziarno.

amarantus ekspandowany

Warto jednak sięgać po amarantus w codziennej diecie. W kontekście żywności naturalnej, stanowi on bardzo interesujący przypadek. Amarantus zawiera bowiem bardzo dużo, łatwo przyswajalnego białka roślinnego – cennego zwłaszcza dla osób na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Jest to jedno z nielicznych rodzajów białka roślinnego, zawierającego pełny komplet aminokwasów egzogennych. Co także ważne, amarantus zawiera w sobie duże ilości żelaza, magnezu i fosforu – ponownie – w łatwej do przyswojenia przez organizm człowieka formie. Ziarno amarantusa zawierają w sobie także cenną substancję hamującą procesy starzenia się komórek – skwalen. Amarantus ekspandowany pomaga w uzupełnianiu niedoborów witamin A, C i E, a także wielu cennych dla organizmu witamin z grupy B. Antyoksydanty zawarte w amarantusie wspomagają hamowanie rozwoju wolnych rodników, odpowiedzialnych za powstawanie stresu oksydacyjnego. Wybierając amarantus, możemy także wspomóc perystaltykę jelit. Ziarno zawiera niemal trzykrotność błonnika, jaki można znaleźć w innych, powszechnie uprawianych zbożach, takich jak żyto czy pszenica. Wysokie stężenie wartościowych kwasów tłuszczowych, zawartych w ziarnie szrłatu, wpływa także pozytywnie na obniżanie poziomu szkodliwego cholesterolu we krwi. Dla Diabetyków, osób przebywających na diecie zmniejszającą wagę ciała oraz dla osób rezygnujących z produktów odzwierzęcych, jest to dobra wiadomość, ponieważ produkty oparte na amarantusie to zdrowa i pełnowartościowa alternatywa dla wykorzystania tradycyjnych produktów.

Więcej o roślinie takiej jak amarantus dowiecie się: https://biogo.pl/pl/c/Amarantus/1564